Monday, January 26, 2009

Never mind the review in GP, here's Oasis in Scandinavium 25/1

Så igårkväll var det då dags för britpopens äkta prototyper och dess återkomst till Göteborg, OASIS! Efter köande ute i kylan utanför Scandinavium bland andra förväntansfulla Oasisfans blev det äntligen insläpp.

Runt 19.25-30 klev förbandet för kvällen, Caesars, upp på scenen och rev av en spelning på 8 låtar. Det var inte samma tokfestspelning som på Way Out West sommaren -08 men Caesars klarade av uppgiften som förband bra ändå. Dessutom försöker gitarrist Joakim Åhlund snurra igång publiken så gott han kan. Som bäst(och varmast!) är det när de kör Jerk it out(förstås) och avslutande Punkrocker.
Låtlista, Caesars:
  • Strawberry weed
  • We got to leave
  • Over 'fore it started
  • Candy kane
  • Waking up
  • Jerk it out
  • Fun & games
  • Punkrocker
När Caesars har traskat av scenen efter sin sista låt stormade roddare ut på scenen för att bära bort Caesars instrument, bort med skynket och göra i ordning för Oasis! Efter en stund tystnar musiken i högtalarna och arenan släcks ner! Efter att någon radioröst pratat färdigt så kommer Fuckin in the bushes ut i högtalarna och publiken brister ut i jubel. Nu är det dags! Och till slut står de där, längst fram står kvällens huvudperson - Liam Gallagher som för kvällen har problem med sina stämband den stackaren. Men trots bristande stämband är Oasis vassa och de fem inledande låtarna Rock 'n' roll star, Lyla, The shock of the lightning, Cigarettes & alcohol och The meaning of soul är riktigt riktigt bra! Bland det lilla extrasnack Liam ger så säger han att Göteborg är en väldigt fin stad och att när han säger det så menar han verkligen det! Eller kan det vara en vanlig standardfras varje kväll tro?

När Noel får sjunga sina låtar blir det minst lika bra och det är extra kul att få höra Waiting for the rapture från nya skivan Dig out your soul. The Masterplan är förstås en av de bästa låtarna under kvällen. Kul att få höra Songbird också, en kanonlåt! Eller när Noel är själv med bandet på scen mellan två låtar och publiken tar i för allt de har i "Who the hell are Man United?!!". Noel ler.

Wonderwall är också en höjdpunkt även om den nu må vara en av världens mest uttjatade låtar. Av låtlistan har jag några fler låtar att önska, gärna Live forever eller Roll with it. Men extranumren sitter som ett smäck med pärlbandet Don't look back in anger, Falling down, Champagne supernova och till sist den gamla Beatlesklassikern I am the walrus! Kontentan av Oasis på Scandinavium? MER MER MER!
Låtlista, Oasis:
  • Rock 'n' roll star
  • Lyla