Wednesday, February 3, 2010

Visst är det fantastiskt när musiken man älskar blir ett soundtrack till ens samtid

Under republikens era i Romarriket kunde senaten utse en diktator med gränslös makt under en period om staden Rom var allvarligt hotad utifrån.
Jag vet inte.
I ett par månader framöver förblir Christer Björkman diktator i Sverige, det kallas visst för Melodifestivalen. Det är inte min åsikt, det bara flög i mig. Jag skulle inte kasta ut TV:n för att om några månader köpa en ny, hel och ren med inbyggd box. Sen i februari nästa år skulle jag slänga ut TV:n igen, fylla ett plastglas med rödvin och kasta det efter. Nej, men den trashande tanken tilltalar...

Nej men ärligt talat, visst är det fantastiskt när musiken man älskar blir ett soundtrack till ens samtid. Det slog mig häromdagen när jag lyssnade på U2s soniskt malande låt No line on the horizon ombord på tåget som svischade fram genom ett vackert vinterlandskap. Det sa liksom "klick". Inte första gången det gör det mellan mig och U2 men det är skönt med förhållanden som håller.

I sommar kommer februaris deltävlingar i Melodifestivalen vara SÅ passé. Men det betyder så otroligt mycket just nu så låt oss njuta av föreställningen. Salem Al Fakir är med i år. Helst hade jag sett honom skaka rumpa som han gjorde på scen sommaren 2007 men det verkar bli något mer pianoballadigt sägs det. Hursomhelst, låt oss hoppas på Salem och att han inte trampar snett. Vår bästa tid är nu heter det! Ska vi dansa först?

In a bit

Ta en banan!/ Artur

No comments:

Jonas Eliason aka Arturponken

Jonas Eliason aka Arturponken

Blog Archive