Friday, February 12, 2010

Totalt xxxxx Melodifestivalen pt. 3

Yeah! Nu är det full fart på Melodifestivalen! Eller... Hursomhelst så tänker jag lite kortfattat skumma igenom låttitlarna till andra deltävlingen i årets Melodifestival och se vad de har att ge.
1. Manboy, nej, inte kul. Jag hade inte hittat på en titel som översatt heter Manpojke och försökt skriva en inspirerande poplåt till det. Nej.

2. Hippare hoppare, nåja det kanske kan funka, eller näe. Men en låt som heter Kebabpizza är enligt mig en mycket större hook. Fast denna kan ju ha potential att växa. Fast jag saknar kebabpizzan...

3. Innan alla ljusen brunnit ut, min spontana reaktion(vilket alla dessa små kommentarer är för er som inte märkt det!) är att denna låten är ett sömnpiller. Det tyder på en ballad med vit rök och blått ljus och någon som låååååångsamt framför låten. Tre svartklädda bakgrundssångare finns förstås med där lite i bakgrunden. Var så säkra!

4. Come and get me now, ja men detta låter ju faktiskt lite rockigt och lovande! Ordet "come", som i övrigt ofta sätts ihop med "on" haha, används ju i en del rockiga sammanhang. Eller som i Ted Gärdestads Come give me love.

5. Sucker for your love, låter som kvällens lättklädda nummer och blandat med lite vibrerande kroppsdelar. Tror inte jag hade skrivit en titel som den här. Nej. Detta är säkert det lättklädda numret som inte går vidare.

6. We can work it out, håll i hatten för nu blir jag partisk så det stormar om det! Andreas Johnson är tillbaka med en powerballad, helst hade jag haft en 60-talsklingande poplåt men detta duger nog fint! Jag gillar Beatles-lukten i titeln. Eller, det doftar ganska kraftigt Beatles om den, ja det gör det.

7. Underbart, kanske ett dåligt försökt att efterlikna Ted Gärdestads Oh vilken härlig dag men jag tror knappast det. Hade jag velat ha en liknande titel hade jag garanterat inte nöjt mig med Underbart.

8. Manipulated, oförståerlig schlagertitel precis som Underbart. Titeln verkar ge hintar mot någon massproducerad radio-pop med tre tjejer som stoppats in i studion för att sjunga in melodin. Japp.

Jag ska hålla en liten tumme för Mr Johnson. We can work it out måste gå vidare om det ska pumpa en minsta lilla droppe friskt blod i Schlagersverige, Salem drog sitt lass förra veckan, nu är det Andreas tur. Tomorrow.

In a bit.

Ta en banan!/ Arturponken

No comments:

Jonas Eliason aka Arturponken

Jonas Eliason aka Arturponken

Blog Archive