Saturday, February 6, 2010

Totalt xxxxx Melodifestivalen pt. 1

Hej och hå, nu är det Melodifestival med stort M och jag som är så stormförtjust i låttitlar tänker nog ta mig tusan granska alla som är med varje lördag framöver! Jag tänkte... äh jag tänkte kommentera dem helt enkelt.

Till en början så tänkte jag säga att jag har en fetisch för låttitlar, men så sökte jag på wikipedia där det stod något helt annat som handlade om jah...
Here we go!
1. Unstoppable, eh. Jah. What to say. Låter ju som något hittigt. Japp det är en radiohit. Titeln sitter som ett smäck. Känns som den har med powerpop att göra. Kort titel, ämnad för att slå.

2. A place to stay, låter som en ballad. A place to stay, som att man lägger sig på ett lungt ställe. Sakta ner, ta det lungt, känns som en Melodifestival-låt. "A place were you and me could live". Så sjunger de säkert!

3. You're making me hot-hot-hot, ah men det är ju detta vi vill ha! Lite lagom skruvade titlar. Den här titeln, om någon, sticker ut mest i kvällens startfält. Inte för att jag vet hur låten går men jag skulle säkert kunna ha skrivit en låt till den titeln själv, kanske...

4. Road salt, jag blir väldigt förvirrad. Svårt att säga något om denna. Fast, perfekt tema i dessa tider. Oavsett hur musiken går så har denna lyckats pricka med ett passande tema i denna varga-vinter.

5. The saviour, först var jag påväg att skriva Tha saviour. Kanske hade det varit mer passande. Låter ju återigen som ett äkta Melodifestival-tema, "när du är ensam kommer jag och räääääddar diiiiig!" Eller jah. Jag har faktist hört lite av den här låten och han sjunger på italienska ibland. Kul! Typ...

6. I did it for love, jag satt och läste igenom alla titlar i Metros tidning igår på tåget och hoppade till vid nr 6. Med all säkerhet för att jag för ett tag sedan dikterade en ny titel så cool och bra att det bara kan bli en hit. Någon, *host* melodifestivalare*host* tog den och slog en twist.

7. Singel, ah men Melodifestivalen är ju perfekt kontaktannonsplats! Primetime i TV en lördagskväll. Kan det bli bättre?

8. Keep on walking, efter att ha hört Salems talang för att även skriva up-tempo låtar likt Roxy så borde Keep on walking också blivit det. Nu blev det en mer lugn pianoballadig. Men Keep on walking hade funkat som en rak höger om det varit en up-tempo:are! Nåja, det kan gå vägen ändå! Bra titel. Ordet "walk" funkar ofta i låttitlar. Walk idiot walk... för att nämna en annan :)

In a bit.

Ta en banan!/ Arturponken

No comments:

Jonas Eliason aka Arturponken

Jonas Eliason aka Arturponken

Blog Archive