Sunday, February 6, 2011

Om Norge har ringt? Nej, Norge har inte ringt än!

Jag ska nog börja torr-blogga lite mer. Som om vad jag gör om dagarna, eller kanske ännu roligare, vad jag inte gör men önskar att jag gjorde fast jag inte gör.

Nu sitter jag och studerar Bodil Malmstens blogg finistere.se. Vad betyder finstere? Någon som vill förklara det för mig tack. Ordet låter ju bekant. Det är franska. Att jag läser Malmstens blogg är inte frivilligt, det är en del i litteraturkunskapen som jag läser på... universitetet!

Men nog om det! Ikväll åker jag ner till Bandstartar-Anders och öva...
... mamma kommer hem och frågar om någon har ringt varpå jag svarar "om Norge har ringt? Nej, Norge har inte ringt än!"

Nåväl, ikväll ska vi öva låtar. Det skrivs nya gem för fullt till det nya bandprojektet vi håller på att sjösätta. Men vi övar några covers också, där har vi ett par party-fösare. It will be a blast.
Jag har skrivit ett knippe nya låtar till det nya bandet än så länge, kanske sju-åtta stycken. Ja rentav tio om man räknar med alla refränger som jag klottrar ner varstans på papper. Eller ännu fler kanske... Je suis don't know. Jag har skrivit lite annorlunda låtar än vad de låter i Telefunkers kanske, eller inte, de är kanske lite mer pop:ifierade. De spänner mer mellan Monkees/Tages-Harpo/The Move. Ah det är inte helt lätt att sätta fingret på. Inspirationen kommer från de två bästa pop-åren på 60-talet, 65 & 66. De åren Beatles släppte Rubber Soul och Revolver till exempel och Stones släppte Aftermath(och Brian Jones fortfarande var med i bandet). 1967 släppte i och för sig Stones sin fantastiska platta Flowers. Den innehåller otroligt många bra låtar!

Jag har annars fått en liten fetisch för studio-soundet på många inspelningar under 70-talet, exmpelvis John Lennons soloplattor Plastic Ono Band och Imagine. Det är också en del av inspirationen till det nya materialet.
In a bit.

No comments:

Jonas Eliason aka Arturponken

Jonas Eliason aka Arturponken

Blog Archive