Monday, February 7, 2011

Tips till alla författare & vem är du, Bodil Malmsten? Ge dig till känna!

Jag säger då det. Hör upp alla författare runtomkring! Ska ni skriva böcker så skriv det viktiga och essentiella i början eller slutet av boken ty det är där de flesta läser. Smartast är om ni lägger den viktiga delen i början för den mesta majoriteten av majoriteten läser väl ändå början på en bok?!

Denna dag har inte helt ovidkommande, eller åtminstone de senaste timmarna tillägnats Bodil Malmsten ännu mer (se vad jag gjorde igår, va). Jag ska inte påstå att jag har börjat tröttna att läsa om författarnas egna liv, men en smula tjatigt och intetsägande börjar det bli. Fast Lars Noréns En dramatikers dagbok blir nog aldrig trist. Den ska jag läsa, båda delarna tids nog. Det handlar bara om att få det till verket.

Och nu, gott folk, till det viktiga - vem ÄR denna Bodil Malmsten som just nu styr min vardag? *Host**harkel*. Jo, Bodil Malmsten är enligt Wikipedia "född 19 augusti 1944 i Bjärme, Näs församling i södra Jämtland, är en (hör och häpna*ironi*) svensk författare, dramatiker och kulturskribent". Nåja det var ju fakta man kanske kunde lista sig till. Men följande hade jag icke koll på. Hon slog visst igenom 1984 med diktsamlingen Damen, det brinner! och 2001 fick hon ett nytt genombrott med romanen Priset på vatten i Finistère. Alltså har jag fått svar på vad Finistère är, detta smått snygga ord (möjligtvis), är namnet på en fransk ort. Tror jag, tra-la-la. Rätta mig inte, låt mig leva i den ovissheten.

In a bit.

4 comments:

Anonymous said...

Innehållsförteckningen är det avgörande och mest väsentliga ;P

Jonas said...

Jasså, om det är du helt och hållet bestämd? Det kanske är det folk i och för sig läser då det kommer först.... eller näää, det är väl ändå ganska normalt att man bläddrar förbi innehållsförteckningen?

Anonymous said...

Men jag är inte riktigt normal, men saken är den att innehållsförteckningen är en awesome sammanfattning på hela boken och allt vad den tar upp. Ska man läsa en bok snabbt så funkar innehållsförteckningen bäst. Eller okej, finns det en sammanfattning på baksidan är nog det ännu bättre haha ;S Jag tyckte jag var smart....

Jonas said...

Jag håller med dig lite ändå, innehållsförteckning är inte så himla dumt. Särskilt om kapitlen är namngivna tex Kap 1 - Den döda hundens avskedsfest
Kap 2 En sten rullar hem osv :) Och inte bara Kap 1, kap 2... ah du fattar.

Jonas Eliason aka Arturponken

Jonas Eliason aka Arturponken

Blog Archive