Friday, September 18, 2009

Håkan Hellström live på Liseberg 09

Betyg :) :) :) :)
Bäst: Helheten, euforin, all soul, bandet, Håkan...
Sämst: Ljudet var allmänt lite lågt och dåligt.

Jag har nog aldrig sagt att Håkan Hellström är dålig. Den enkla förklaringen är kanske helt enkelt för att jag inte tycker det. Kanske för att jag fick Håkan som serverad nybakad och klar redan en solig dag i juni 2001, då med Timo Räisänen som sidekick. Eller kanske för den senaste plattan vars texthäfte fortfarande luktar gott.

Men nu skriver vi 2009 och ödet känns något mättat när Håkan tillslut kommer in på scen. Men sen sätter bandet igång och musiken och showen tar över ALLT. Håkan Hellström med band är lite som en bra restaurang med mycket varm och trevlig personal som gör upplevelsen riktigt trevlig. Bara inte andra gäster(fans) trampar ner dig. Det råkade jag som tur var inte ut för denna kväll på Liseberg. Dessutom är han ett säkert kort, Håkanbråkan, man kan liksom vara säker på att man få något gott serverat. Så är det också ikväll. Tro och tvivel är en förrätt och hetsar upp aptiten lagom. Ramlar dyker som vanligt upp och sätter verkligen igång konsertern. Resten är som den perfekta balansen mellan vinet och maten. Ena stunden total eufori och nästa stund fullständig soul med ett band som är så lent och har en fin rund smak.

En kille på tåget senare samma kväll berättade att kvällens Känn ingen sorg för mig Göteborg var magnifik. Han hade varit i Stockholm och sett Håkan tidigare denna månaden och jämförde samt kom fram till att denna fina septemberkväll var magisk på Liseberg. Kanske kan låtlistan vittna något om det...

Hela låtlistan:
Tro och tvivel
Ramlar
Dom kommer kliva på dig igen
Kär i en ängel
Gårdakvarnar och skit
Jag har varit i alla städer
Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din
Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar dig
Sång i buss på villovägar 2007 (kort version)
Mitt Gullbergs kaj paradis
Klubbland
Hurricane Gilbert
Känn ingen sorg för mig Göteborg
En midsommarnattsdröm
Kärlek är ett brev skickat tusen gånger

Extranummer:
För sent för Edelweiss
För en lång lång tid
Kom igen Lena
Atombomb
Nu kan du få mig så lätt

In a bit.

Ta en banan!/ Artur

No comments:

Jonas Eliason aka Arturponken

Jonas Eliason aka Arturponken

Blog Archive