Thursday, July 23, 2009

One blood

Läste nyss ut serien om Julius Caesar skriven av Conn Iggulden. Fantastisk serie om fyra böcker som följer Caesar från hans barndom tills han blir mördad. Den slutar lite bryskt med mordet på Caesar. Det kommer inte ens någon epilog vilket var bra med Alexander-trilogin om Alexander den store. Det saknade jag lite, den där avrundande avslutningen på en ganska lång serie. Men ändå en fantastiskt bra serie som jag kan rekommendera alla intresserade att läsa. En otrolig man och en otrolig viljestyrka och visioner. Jag läste att det finns fortfarande människor som lägger kransar vid Caesars staty i Rom på dagen då han blev mördad, den femtonde mars.

Just det, vi är mitt uppe i månaden Juli. Namnet kommer från en viss Julius Caesar sedan han år 46 f.Kr. införde den julianska kalendern som vi går efter än idag. I denna kalendern lade han till månaden Juli efter hans egna namn och som jag minns det för hans släktnamns skull. Snacka om att göra sig själv ihågkommen...

In a bit.

Ta en banan!/ Artur

No comments:

Jonas Eliason aka Arturponken

Jonas Eliason aka Arturponken

Blog Archive